Deze week hebben zes nieuwe SchuldHulpMaatjes hun certificaat mogen ontvangen uit handen van wethouder Mieke Theus. Daarmee zijn ze officieel geïnstalleerd om de zelfredzaamheid te vergroten van hulpvragers die zich aanmelden voor sociale en praktische ondersteuning.
Bij de ingang van de Ontmoetingskerk staat een zogenaamde beachbanner; een langwerpige vlag. Daarop de tekst SchuldHulpMaatje Valkenswaard Samen lukt ‘t. Vanmiddag vindt een korte zitting plaats waarbij zeven personen in de bloemetjes worden gezet die hun diploma SchuldHulpMaatje hebben behaald. Het bestuur heet bij binnenkomst iedereen welkom; zes van de zeven gediplomeerden, afgevaardigden vanuit de Protestantse Kerk Valkenswaard, de Katholieke Kerk Valkenswaard, de Evangelische Baptistengemeente Valkenswaard en enkele andere geïnteresseerden. Rond drie uur opent voorzitter Christine Brink de bijeenkomst en heet iedereen welkom, speciaal ook wethouder Mieke Theus.
In het kort licht Christine het ontstaan en het doel van SchuldHulpMaatje toe. “We zijn opgericht in 2021 door de drie Valkenswaardse kerken. Belangrijkste doel is het ondersteunen van hulpvragers rondom financiële vragen of problemen.” Ze onderstreept dat het geen eenvoudige taak is. Want hulpvragers die volgens haar al schulden hebben, komen niet gemakkelijk aankloppen. “Daarom is het beter mensen preventief te kunnen helpen dan wanneer de schulden al aan het oplopen zijn.” Ze licht haar betoog toe met enkele teksten die geprojecteerd worden. Ze geeft vervolgens een inkijkje in de driedaagse training die de Maatjes gevolgd hebben, en de verschillende extra cursussen waaraan deelgenomen kan worden om nog verder bekwaamd te worden in de materie. Er zijn na vandaag elf gecertificeerde Maatjes verbonden aan de Valkenswaardse SchuldHulpVerlening.
Wethouder Mieke Theus geeft vervolgens aan dat de gemeente ook een partner is in het project SchuldHulpmaatje. “Ook wij proberen met Schuldhulpverlening naast de mensen te komen staan om zo ze goed mogelijk te kunnen helpen. Het is ook mijn verantwoordelijkheid om deze mensen bij te staan vanuit mijn portefeuille Werk en Inkomen.” Volgens haar proberen mensen hun problemen te lang zelf op te lossen, en als ze zich eenmaal aanmelden zijn de problemen vaak enorm groot. “En het doet iets met je brein, merken we.” Ze is blij met de nieuwe mensen en dankt hen bij voorbaat voor hun inzet. Dan roept ze de zes personen Ferry Spijkerman, Patrick Smulders, Esther Mollen, Peter Leenders, Ad Kouwenberg, Harrie van Kessel één voor één naar voren. Ze worden uitgenodigd om het certificaat te ondertekenen en krijgen vervolgens een boeket bloemen overhandigd. Dinie Teunissen is deze middag helaas verhinderd. Het Certificaat vanwege het met goed gevolg afronden van de driedaagse training SchuldHulpMaatje is vooraf al getekend door de directeur van de Vereniging SchuldHulpMaatje Nederland Peter Rijsdijk en door lokaal coördinator Mariëlla Smulders.
Tijdens het informele gedeelte van de bijeenkomst vertelt één van de laureaten, Peter Leenders: “Ik ben hieraan begonnen omdat een werk-collega van mij het diploma behaalde. Ik heb toen geïnformeerd wat het precies inhield, en het sprak me wel aan.” Peter is van mening dat het niet alleen om financiën gaat bij de hulpverlening. “Maar je staat náást de mensen, niet er vóór. Het initiatief blijft steeds bij de hulpvrager. Je werkt gezamenlijk naar de oplossing.” Peter is iemand met een brede belangstelling. Zo is hij geen onbekende in de gemeenteraad en is hij vaak in het verenigingsleven te vinden, zoals bij de Rugby-club. Hij heeft inmiddels ervaring met een hulpvrager, die zich overigens op het laatst toch nog terugtrekt, met alle gevolgen van dien.
Coördinator Mariëlla Smulders is trots op een zevental kandidaten dat zich inmiddels al heeft aangemeld om ook de cursus te gaan volgen. “Maar we hebben nog niet zóveel hulpvragen”, zegt ze. Op de vraag waarom mensen zich aanmelden om te helpen zegt ze dat het vaak mensen zijn die bij een bank gewerkt hebben, met pensioen zijn of geïnteresseerd zijn in cijfertjes. “Empathisch vermogen hebben is erg belangrijk. Je moet de aanvragers goed kunnen ondersteunen, maar je mag niks overnemen.” Dan legt ze uit dat Schuldhulpverlening bij de gemeente ligt, en iets anders is dan SchuldHulpMaatje. “Zij zorgen dat mensen in de juiste regelingen komen als de schulden torenhoog zijn. Wij helpen wel vaak bij het in orde maken van de benodigde paperassen.”
Ivonne Aarts, Maatje vanaf 2021, heeft haar tweede traject al bijna afgerond. “Je moet er behoorlijk je hoofd bij houden, daarom doe ik de opdrachten ná elkaar en niet tegelijkertijd, want er is ontzettend veel te regelen, vooral in het begin.” Nadat een traject is afgerond, wordt ook het contact tussen haar en de aanvrager afgerond en verbroken. “De cliënt wordt door ons geholpen om stappen te zetten. Soms gaat dat moeizaam of helemaal niet. Als het de keuze van de aanvrager is om te stoppen met de hulp, dan houdt onze hulpverlening op. Niet iedereen is immers bereid enkele jaren te willen leven van een minimum inkomen, om schulden af te kunnen lossen.”
Voor meer informatie over Schuldhulpverlening wordt iedereen uitgenodigd contact op te nemen via contact@valkenswaard.hulpmaatje.nl.
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android