Luister
muziek
02 Augustus 2024 21:47
Deel dit artikel:

Theo Geldens reageert voor het eerst op ontslag als wethouder: 'Er is sprake van onzorgvuldige besluitvorming'

Theo Geldens reageert met onderstaande brief voor het eerst openlijk op zijn ontslag als wethouder bij de gemeente Valkenswaard. Hij is van mening dat er een 'onzorgvuldige besluitvorming' heeft plaatsgevonden. "De voorzitter leek haast te hebben", zegt hij over het handelen van burgemeester Anton Ederveen. Ook spreekt hij de intentie uit om voorlopig niet terug te keren.

valkenswaard24
  / / Redactie
Advertentie

Lees hieronder de volledige brief van Theo Geldens:

"Ik beloofde u op de hoogte te houden van de verdere ontwikkelingen in zake mijn ontslag als wethouder in Valkenswaard. Eerder heb ik aangegeven dat nader juridisch onderzoek naar de gevolgde procedure gewenst was. Dit na het inwinnen van advies bij de Wethoudersvereniging en mijn ARAG rechtsbijstandverzekering.

Dit onderzoek is afgerond en geconcludeerd kan worden dat de gemeentewet artikel 49 en 31 in het bijzonder, correct is toegepast. Op dit punt is er procedureel correct gehandeld. Een van de fractieleden van H&G was wegens ziekte niet aanwezig bij de vergadering. Mocht dit lid wel aanwezig zijn geweest dan zouden de stemmen niet hebben gestaakt en was het voorstel voor ontslag verworpen. Het valt te betreuren dat de toevallige afwezigheid van één raadslid een zo dominante invloed kan hebben op de uitkomst inzake een voorstel voor ontslag. Helaas het is niet anders.

Ondanks het feit dat de juiste artikelen zijn toegepast, is er toch sprake van onzorgvuldige besluitvorming.

Even een procedurele toelichting:

Citaat uit de gemeentewet: “Wanneer de raad het vertrouwen in een wethouder opzegt, en die betreffende wethouder niet zelfstandig het ontslag indient, moet de gemeenteraad besluiten de wethouder al dan niet te ontslaan."

Omdat er geen aanleiding daarvoor was heb ik zelf géén ontslag genomen. Vast staat dat tussen de stemming over de motie van wantrouwen en de stemming over het ontslag slechts enkele minuten (drie minuten) zijn gelegen. De voorzitter leek haast te hebben! Dit terwijl de fractieleider van H&G bij vaststelling van de agenda te kennen had gegeven dat een bij aanvang van de vergadering afwezig ziek raadslid, alsnog zou proberen aan te sluiten bij de vergadering.

Volgens de Algemene Wet Bestuursrecht Art 3.2 (AWB) dient een zorgvuldig opgesteld raadsbesluit als de basis voor een agendapunt in dit geval het voorstel voor ontslag. Door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wordt aangegeven dat ook een ontslagbesluit in de regel de vorm van een raadsbesluit dient te hebben. Een dergelijk raadsbesluit geeft volledig inzicht in de gevolgen van het te nemen besluit. Deze informatie heeft de raad nodig om te weten wat de consequenties zijn van het te nemen besluit. Mij is een dergelijke raadsbesluit niet bekend.

Afdeling 3.2. Zorgvuldigheid en belangenafweging vlgs de Algemene Wet Bestuursrecht

Artikel 3:2
Bij de voorbereiding van een besluit vergaart het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen.

De raad heeft bij gebrek aan een fatsoenlijk voorstel een besluit genomen zonder in beeld te hebben wat de gevolgen zijn van het te nemen besluit. Als gevolg daarvan dient het besluit gekwalificeerd te worden als een onzorgvuldig besluit. Het valt bovendien op te merken dat zonder ruimte te bieden, door de voorzitter, voor een zorgvuldig en inhoudelijk debat in een eerste en eventueel een tweede termijn er onmiddellijk over is gegaan tot besluitvorming. Snelheid bleek voor de voorzitter een groter belang te hebben dan zorgvuldigheid.

Citaat VNG:

"De burgemeester is voorzitter van de gemeenteraad en voorzitter van het bestuurscollege. Hij heeft een toezichthoudende rol wanneer het gaat om de rechtmatigheid van politieke besluitvorming en bestuurlijke integriteit. Hoewel de burgemeester een duidelijk eigenstandige positie kent, zijn diens bevoegdheden ingekaderd door de gemeenteraad en dient hij verantwoording af te leggen aan diezelfde raad. En ook waar de burgemeester geen formele bevoegdheid kent, wordt hij gezien als procesbewaker in het politiek-bestuurlijke domein.

Gezien zijn taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden is het evident dat een burgemeester een regisserende rol heeft bij het voorkomen van een crisis en wanneer dat niet lukt, bij het oplossen ervan. Sterker nog, een beetje burgemeester mag zich niet laten afschrikken door wat bestuurlijke reuring."

Helaas moet ik concluderen dat de besluitvorming zowel naar vorm als naar inhoud de nodige onzorgvuldigheid in zich heeft. Ik laat het aan de individuele raadsleden en de voorzitter van de raad (burgemeester) in het bijzonder over hoe hier verder mee om te gaan.

'Niet de intentie om terug te keren'

Ik heb niet de intentie terug te keren tijdens deze bestuursperiode, dat is zo en dat blijft zo. Ik heb niet aan de verkiezingen deelgenomen om tijd te verspillen aan politieke spelletjes en dat ga ik dus ook niet doen. Ik heb samen met H&G aan de verkiezingen deelgenomen met een inhoudelijk programma. En van dit programma zijn al een fors aantal zaken gerealiseerd!

Wij hebben de stem van de kiezer in ontvangst genomen om Valkenswaard te besturen, 'Helder en Gedreven'. Dat is en dat blijft onze inzet. Onze fractie is dankzij uw stem met zes leden vertegenwoordigd in de raad en bovendien maakt Bram Bots als ervaren politicus en als wethouder nog deel uit van het college. Een eventuele terugkeer nu zou alleen maar zorgen voor een hele hoop politiek gedoe ruim anderhalf jaar voor de verkiezingen. En dit terwijl Valkenswaard gewoon bestuurd moet worden en het zittende college, bestaande uit Rens, Bram en Mieke, daar vorm en inhoud aan moeten geven.

'Gevoel van onveiligheid'

Daarbij valt het zeer te betreuren dat diverse wethouders in relatie tot hun dagelijkse functioneren een gevoel van onveiligheid ervaren als bestuurder van de gemeente Valkenswaard. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar de relatie met de raad en de zogenaamde nieuwe bestuurscultuur.

Meerdere wethouders hebben dit in de afgelopen maanden gemeld aan de voorzitter van het college. Hierop is geen enkele actie ondernomen. Ook bij de collegereactie op mijn ontslag is door een collega-wethouder zeer overtuigend aangegeven dat er sprake is van een onveilige omgeving voor bestuurders in de gemeente Valkenswaard.

Een signaal dat ernstig dient te worden genomen en mijn inziens dwingt tot nader onderzoek. Deze onveilige situatie die reeds eerder is gemeld, maar waarmee niets is gedaan, resulteerde in mijn ontslag als wethouder en dat voelt niet goed.

Terugkijken

Het is echter ook een moment om terug te kijken op zes jaar wethouderschap een periode waarin veel moois is gerealiseerd in het belang van de gemeenschap. In die zin kijk ik met vreugde terug en ben ik dankbaar voor de kans die ik dankzij uw steun heb gekregen. Dankbaar ook voor de vele overweldigende reacties die ik mocht ontvangen reacties die wij ook als gezin hartverwarmend hebben ervaren.

Op de achtergrond blijf ik als vanzelfsprekend actief en hoop ook in de toekomst op uw steun en stem te mogen rekenen, waarvoor dank!

Met vriendelijke groet,

Theo Geldens
H&G’er vanuit overtuiging, in goede en slechte tijden."

Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie