Het is een groot ecologisch probleem: ballastwater. Ballastwater is afkomstig van schepen en kan bestaand uit duizenden microben, planten en dieren. Deze organismen worden over grote afstanden meegenomen in het schip. Pas als het schip is aangekomen op de plek van bestemming, wordt het ballastwater geloodst. Met een groot nadeel: ballastwater is vaak van zeer negatieve invloed op de lokale soorten en organismen. Om deze reden worden er steeds meer regels en eisen gesteld aan ballastwater.
Een goede behandeling van het water is om deze reden van levensbelang, als we ons ecosysteem veilig willen houden.
Geen enkel schip kan zonder ballastwater. Om deze reden zien veel natuurliefhebbers ballastwater als noodzakelijk kwaad. Maar de schepen zijn vaak de hele wereld rondgevaren. Daardoor kunnen bijvoorbeeld Chinese krabben grote schade toebrengen tot de Theems. Daar is al sprake van erosie, maar deze krabben versnellen dat proces. Mosselen uit Oost-Europa kunnen de elektriciteitscentrales schade toebrengen, door de waterinlaten te verstoppen. Daarmee is de verspreiding van dit soort microben, planten en dieren middels ballastwater een groot probleem
Uit onderzoek blijkt dat in Europa de schadepost op zo’n 12 miljard euro per jaar kan worden berekend. Het is dan ook een van de belangrijkste redenen waarom de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) regelgeving voor het beheren van waterballast heeft ingesteld. Volgens dit nieuwe verdrag moet het ballastwater op de juiste manier gecontroleerd worden. Bovendien mag het verwijderen van ballastwater niet zomaar. Het water moet eerst behandeld worden, zodat de kans op waterverontreiniging kan worden verkleind. Op deze manier kan schade aan het bestaande ecosysteem voorkomen worden en komen er geen nieuwe ongewenste organismen en ziekteverwekkers meer voor.
De beste manier om ervoor te zorgen dat het ballastwater geen schade meer toebrengt aan onze ecologische systemen, is door het water te filteren. Ieder schip moet tegenwoordig een ballastwaterbehandelings- en beheersysteem aan boord hebben. Op deze manier kan zelfs het meest vervuilde water weer schoon worden gemaakt. Door gebruik te maken van ballast water treatment, voldoen schepen aan de nieuwste eisen en regels van de IMO en de United States Coast Guard (UCSG).
Voorheen werd er vaak gesproken over de complexiteit van het aanleggen van een dergelijk systeem. Recente ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat dit geen excuus meer hoeft te zijn. Over het algemeen wordt het ballastwater beheerd door de scheepswerf, maar het is ook mogelijk om gebruik te maken van externe bedrijven zoals DESMI, die het systeem in orde maken.
Een voorbeeld van een dergelijk systeem, is CompactClean. Dit systeem is erg gemakkelijk te installeren. Het enige wat er voor nodig is, is een stroomaansluiting. De kleppen in het systeem werken aan de hand van elektriciteit, zodat pneumatische kleppen niet meer nodig zijn. Het hoofd van de elektrische kast werkt luchtgekoeld. Op die manier hoeft men zich geen zorgen meer te maken over waterkoeling.
Het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de nieuwe regelgeving. Vanaf 28 oktober 2020 laten de meeste havens geen schepen meer toe, die niet het juiste ballast water management systeem aan boord hebben. Dat betekent dat als het systeem nog dateert van voor deze datum, er meestal geen toestemming wordt gegeven om aan te meren. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor een systeem dat voldoet aan de IWO BWMS-code. UV-gebaseerde ballastwaterbehandelingssystemen hebben te maken met verschillende regels. Zorg er dus voor dat u het systeem laat evalueren conform de regels van de USCG en de IMO. Op deze manier kunnen vervelende verrassingen worden voorkomen.
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android