Omroep Brabant is in de situatie van de lokale omroepen gedoken. Zo ook die van Heeze-Leende24, Cranendonck24 en Valkenswaard24. Waar de ene omroep het zwaar heeft door de coronacrisis, groeien wij juist door en breiden uit. En dit is pas het begin.
In september slaan Thijs Verleg en Stijn van Mierlo de handen ineen om Heeze-Leende24 uit te breiden naar Cranendonck en Valkenswaard. Dat gebeurt wel pas als de website en mobiele app volledig vernieuwd zijn. “We bieden daardoor iets moderners aan dan de meeste lokale omroepen. Daarnaast kun je dit concept in iedere stad, gemeente of regio toepassen”, vertelt Van Mierlo.
Veel lokale omroepen kampen met een stoffig imago, denken de twee ondernemers. "Je moet gewoon heel creatief denken", zegt Verleg. "We komen nu aan de onderkant van de streep hetzelfde uit als vorig jaar. Je moet de ondernemer net iets extra's te gunnen, zoals een artikel of weggeefactie."
Image oppoetsen
De websites willen nu ook radio gaan maken en zoeken advies bij radio-dj Daniël Smulders uit Heeze. "Radio verandert, de media veranderen", zegt hij. "Als je het blijft doen zoals het twintig jaar geleden ging, komt het niet goed. De lokale omroepen moeten hun imago oppoetsen."
Een voorbeeld waar het juist heel moeilijk gaat in deze tijd is Omroep Kontakt in Laarbeek. Daar viel negentig procent van de advertentie-inkomsten weg. Want lokale ondernemers zijn in de tijd veel minder bereid om te adverteren. Vooral de horeca.
Verder uitbreiden
Bij Heeze-Leende24, Cranendonck24 en Valkenswaard24 merken we dat deze tijd een vruchtbare periode is om te adverteren. Er zitten namelijk heel veel mensen online en op hun mobieltje. Van Mierlo: “Er zit een flinke stijgende lijn in.”
Voor hen is deze uitbreiding pas het begin, want ze gaan op zoek naar journalisten en tekstschrijvers die in andere plaatsen aan de slag willen met hun concept.
Het hele artikel van Omroep Brabant lezen en de video bekijken? Klik dan HIER.
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android