Eind september is een online enquête gedeeld via de social media-kanalen en website van Corso Valkenswaard. Maar liefst 341 mensen hebben de enquête ingevuld. Hieronder lees je alle relevante en interessante cijfers over de ervaringen van bezoekers.
59 procent van de deelnemers was corsobouwer, de overige deelnemers voornamelijk bezoeker. Bijna iedereen (97%) heeft het corso evenement met de dahlia objecten in 2021 ook daadwerkelijk bezocht. De meest favoriete bezoekdag was de zondag (51%). Interessant om te vermelden is dat bijna de helft van de bezoekers (49,5%) twee of zelfs drie dagen (zaterdag, zondag en maandag) is gaan kijken.
De weekend-editie in combinatie met de dahlia objecten is met een 7,5 beoordeeld. Zoomen we wat dieper in op de verschillende doelgroepen dan beoordelen de bezoekers (de bouwers en corso vrijwilligers niet meegerekend) de weekend-editie van 2021 met een 7,9!
Ondanks de beperkende Covid maatregelen is het toch gelukt om een muzikaal randprogramma (fanfares, individuele en kleine muziekgezelschappen) samen te stellen. 80 Procent van alle enquête deelnemers vond dit programma minimaal een voldoende. Van deze groep vond 35 procent het programma 'goed' en zelfs 22 procent 'uitstekend'. Een kleine 70 procent beoordeelt de programmaflyer 'goed' tot 'uitstekend'. De social mediakanalen zijn de belangrijkste bron voor bezoekers om op de hoogte te zijn van Corso Valkenswaard.
In het corsoweekend hadden we, in samenwerking met CentrumRadio&TV, een eigen radio en tv-station. Iets meer dan 1/3 heeft een of beide mediabronnen geluisterd of gezien. Circa 80 procent van deze groep luisteraars/kijkers beoordeeld de uitzending minimaal met een voldoende. Waarbij een meerderheid zelfs de score 'goed' (radio: 48 procent, tv 43 procent) aangeeft.
We waren ook nieuwsgierig hoe mensen Corso Valkenswaard in de toekomst zien. Bijna de helft (48 procent) geeft aan een voorkeur te hebben voor dahlia objecten én een parade. Op plaats twee wordt de voorkeur van alleen een parade gegeven (38 procent). De resterende stemmers geven zelfs aan alleen dahlia objecten te willen. Tevens geeft een meerderheid (49%) aan graag een corso te zien verspreid over 2 dagen: zaterdag en zondag. Interessant is dat 'bezoekers' nog stelliger zijn, 3 van de 4 bezoekers heeft namelijk voorkeur voor een evenement van 2 dagen. 87 procent is ook bereid om minimaal 5 Euro te betalen voor het bezoeken van het evenement.
We willen alle deelnemers bedanken voor jullie tijd, antwoorden en ook de vele tips! Deze informatie was voor het stichtingsbestuur de aanleiding om eens goed na te denken over onze toekomst. We hebben een werkgroep van corsovrijwilligers opgericht. Zij hebben een advies voor het stichtingsbestuur en de voorzitters van de bouwgroepen geschreven. Daarmee hebben we samen mooie stappen kunnen zetten voor een vernieuwd Corso Valkenswaard. We begrijpen dat veranderingen best spannend kunnen zijn, maar we vinden het ook belangrijk om keuzes te durven maken zodat we onze bezoekers blijven boeien. Nu en in de toekomst.
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android