Je kunt het gerust een museum noemen. De collectie reclame-uitingen van Valkenswaardse sigarenfabrieken en van de Dommelsche Bierbrouwerij zijn indrukwekkend. Een bezoek aan de privécollectie van Geoffrey van Gerven doet je verbazen.
Vanuit de huiskamer loodst de gastheer je via de keuken naar zijn kantoor, meteen de koffie meenemend. Aan de wand hangen allerlei metalen reclameborden, meestal geëmailleerd. Sigarenmerken uitgevoerd in neonverlichting staan op een plank en vijf vitrines staan in het midden van de werkkamer van Geoffrey van Gerven. Je weet werkelijk niet waar je als eerste kijken moet. Het is geen museale ruimte, maar een kantoor dat he-le-maal vol hangt en staat met reclame-uitingen van de lokale sigarenfabrieken en de brouwerij van Dommelsch.
Word je daar niet onrustig van als je moet werken? Geoffrey: “Nee hoor. Normaal is gewoon de kantoorverlichting aan en de neonreclames niet. Maar mijn vrouw vraagt zich ook wel eens af of ik er niet onrustig van word tijdens mijn werk. Met één druk op de knop kunnen alle reclameverlichtingen aan en uit gezet worden als Geoffrey dat wenst. De emaille borden die aan de muur zijn geschroefd, variëren in grootte. “Als ik ergens een bord van betere kwaliteit tegenkom, probeer ik te ruilen. Je wilt steeds een betere, met minder beschadigingen.”
Over ieder bord heeft Geoffrey wel een verhaal te vertellen. Daardoor heeft hij de complete historie van de sigarenfabrieken en hun fabrikanten aardig in zijn hoofd zitten. Al van kindsbeen af heeft hij te maken met de sigarenindustrie. Zijn vader werkt twintig jaar bij de Hofnar en zijn opa vijftig jaar bij Willem II. “Ikzelf ben altijd al verzamelaar geweest en zit in de reclamewereld. Dus dat is de connectie.” Wat was het eerste stuk van de verzameling? Geoffrey: “Die groene Hofnar. Niet die, want de eerste is al enkele malen omgeruild voor een betere. En de tweede is denk ik die lichtblauwe Willem II. Ik denk dat ik zo’n 26 jaar geleden begonnen ben.”
Geoffrey heeft van het begin af aan het gevoel dat hij te laat begonnen is met verzamelen van de Valkenswaardse reclameobjecten. Volgens hem begonnen in 1980 al de eerste verzamelaars, die toen nog de borden gewoon van de muur af mochten schroeven. Want in de zeventiger jaren kwam er volgens de kenner een wet waarbij reclameborden vergund moesten worden vanwege wildgroei. “Op een gegeven moment zijn ze daardoor uit het straatbeeld verdwenen. Gevolg van die wet was ook dat borden soms gebruikt werden voor een erfafscheiding of als wand voor een stal.” In de collectie staan ook de fraaiste lichtbakken, bijvoorbeeld van het merk Jasneva, Hofnar of Willem II. “Wil je geloven dat zo’n bord gewoon op het Damrak in Amsterdam hing? Sigaren uit Valkenswaard! Dat kun je je nou niet meer voorstellen.”
Het is logisch dat verzamelaar Geoffrey in het verleden meerdere malen contact heeft gehad met het Sigarenmakerijmuseum aan de Oranje Nassaustraat. Soms om te sparren en ook om objecten te ruilen. “Helaas is dat nooit gebeurd. Ik maakte deel uit van een toekomstvisiewerkgroep van het museum. Maar aangezien roken de gezondheid schaadt, staan fondsen niet te trappelen om eventuele uitbreidingsplannen te financieren, ondanks dat men vooral het historisch aspect wil benadrukken.”
Ook zijn medewerkers al enkele keren op bezoek geweest aan de Korfvlechterwei in Dommelen, want hij wil graag een steentje bijdragen aan het optimaliseren van dat museum. Geoffrey van Gerven vindt het jammer dat de contacten hierover zijn geminimaliseerd vanuit het Sigarenmuseum. “Het zou mooi zijn om ‘gouden’ stukken uit het depot tentoon te stellen en de collectie te verbeteren en te optimaliseren met gegevens over de Nederlandse sigarenmakerij. Er is veel materiaal over de grootste fabrieken van Valkenswaard, maar een zoektocht naar zaken over de kleinere fabriekjes zou interessant kunnen zijn.”
Als expert in de reclame weet verzamelaar Geoffrey ook veel te vertellen over de manier waarop de borden zijn ontworpen. “De nar als afbeelding vinden ze in Amerika ook leuk. Dus Hofnar werd meer gewaardeerd dan Willem II met het plaatje van een man met langere haren en een snorretje.”
Ondanks dat hij zelf nooit gerookt heeft, is Geoffrey apentrots op zijn verzameling van emaille borden en kartonnen reclamedisplays, verpakkingen of lichtreclames. Dankzij een heel groot netwerk blijft hij voortdurend bezig met zoeken naar andere of betere exemplaren. Hij laat op zijn telefoon precies zien welke borden hij nog niet heeft en welke dubbel zijn. “En ik verzamel alleen objecten van vóór 1970, want alles wat daarna komt, is massaproductie en de kwaliteit van het grafisch werk en de blikverpakkingen werd minder.”
De gastheer is niet eenkennig; hij heeft naast reclames van sigarenindustrie en Dommelsch Bier ook reclames van andere Valkenswaardse bedrijven. Zo pakt hij een flesje limonade uit een houten kratje van Snieders en vertelt over een voorwerp van de Nirva Schoenfabriek en van Wasserij De Valk.
Op de vraag wat een bijzonder stuk van de collectie is, denkt Geoffrey aan een bordje van Gijrath met daarop nog de oude toren van de Nicolaaskerk. “En het is in de Valkenswaardse kleuren, geel en blauw. Qua ontwerp geen aansprekend bord, maar wel iets met een mooi onderliggend verhaal.”
Je kunt gemakkelijk nog uren luisteren naar Geoffrey’s verhalen. “Ik ben geen handelaar maar handel om de Valkenswaardse collectie te bekostigen. Mocht iemand thuis nog iets hebben liggen: ik kom heel graag kijken om eventueel te ruilen of over te nemen. Schenken mag natuurlijk ook. Het mag gerust ook reclame uit andere plaatsen zijn, als het maar oud en origineel is. Bel gerust 06-81400040 of stuur een e-mail naar sigarenblik@gmail.com.”
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android