Het onderwerp digitalisering is al jaren relevant voor grote bedrijven, terwijl veel kmo's er in het verleden min of meer voor terugschrokken. De toegenomen vraag naar digitaal aanbod maakt echter duidelijk dat het niet meer weg te denken is. De iGaming-sector loopt hierin voorop, met virtuele Nederlandse casino's met een hoog uitkeringspercentage als beste voorbeeld. Er is hier een veel grotere vraag dan normaal het geval was.
De reden hiervoor is dat de maatschappij zich steeds meer richt op digitale producten en KMO's hier nu ook rekening mee moeten houden in hun bedrijfsvoering. Dit komt niet alleen door de stijgende omzet, maar moderne technologieën bieden ook een aantal voordelen vanuit een zakelijk perspectief.
Als bedrijfsgegevens worden gedigitaliseerd, kunnen veel processen worden geautomatiseerd. Of het nu gaat om goedkeuringsprocedures, debiteurenbeheer of facturering – de bedrijfsprocessen worden versneld, waardoor de werkdruk op werknemers afneemt. Twee belangrijke voorbeelden zijn boekhouding en klantenrelatiebeheer (CRM).
Met behulp van software kan het hele boekhoudproces worden vereenvoudigd, zodat de betrokken medewerkers meer tijd hebben voor andere relevante taken. Zelfs eenmanszaken profiteren hiervan, omdat ze meer tijd hebben om zich op hun kernactiviteiten te richten. Vanuit kostenoogpunt brengt digitalisering grote voordelen met zich mee, omdat er bijvoorbeeld aanzienlijk minder papier nodig is.
Er zijn ook minder kosten voor printers, toner en onderhoud. Gegevens kunnen via moderne cloudsystemen beschikbaar worden gemaakt voor alle medewerkers zonder dat er kostenintensief geprint hoeft te worden. De ruimtebesparing helpt om de kantoorruimte kleiner te houden. Het archiveren van papieren gegevens is niet alleen duur, maar vereist ook grote opslagruimtes.
Digitale bedrijven hebben efficiëntere manieren om klanten te adviseren en in realtime de informatie te verstrekken die ze nodig hebben. Dit is nodig omdat de verwachtingen van klanten de afgelopen jaren aanzienlijk zijn gestegen. De consumenten van vandaag zijn verbonden, geïnformeerd en stellen digitale eisen. Ze willen diensten boeken via hun smartphone en bij het winkelen niet afhankelijk zijn van de openingstijden van winkels.
Bovendien winnen de meeste klanten hun informatie online in voordat ze een beslissing nemen over een product of dienst. Gedigitaliseerde kleine bedrijven maken alle relevante gegevens virtueel beschikbaar voor hun potentiële klanten, waardoor ze nieuwe markten en doelgroepen kunnen bereiken. Contact kan eenvoudig worden gelegd via digitale kanalen zoals e-mailmarketing of sociale mediakanalen. Chatbots kunnen ervoor zorgen dat vragen in realtime worden beantwoord. Dit verhoogt de gebruikerservaring en dus de tevredenheid van potentiële nieuwe klanten.
Tegelijkertijd neemt digitalisering in klantcontact de druk op het team weg, omdat overbodige vragen beantwoord kunnen worden met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit geeft het supportteam de kans om met klanten in gesprek te gaan op een adviserende en verkoopbevorderende manier.
Bedrijven behalen altijd optimale resultaten als het team optimaal samenwerkt. De arbeidsmarkt is veranderd dankzij de mogelijkheden: steeds meer werknemers kiezen voor werken op afstand en thuiswerken. Een klein bedrijf kan dit alleen bieden als het digitaal is verbonden. De aantrekkelijkheid van een werkgever neemt toe met zijn flexibiliteit.
Wie potentiële werknemers een thuiskantoorbaan kan aanbieden, maakt veel meer kans op veel sollicitaties. Innovatieve tools voor digitale samenwerking zorgen ervoor dat kennis nog steeds gedeeld wordt. Ongeacht waar individuele teamleden werken, is het mogelijk om effectief samen te werken en projecten samen af te ronden.
Met de digitalisering kwam de globalisering - de concurrentie is aanzienlijk toegenomen. Slechts weinig bedrijven kunnen het zich veroorloven om hun orderportefeuilles te vullen met puur analoge producten en de mogelijkheden van de virtuele wereld de rug toe te keren. De meeste industrieën moeten zich wapenen tegen de internationale concurrentie en hun eigen concurrentievermogen op peil houden.
Een gedigitaliseerd bedrijf kan sneller reageren op veranderingen en zo de belangen van de markt beter weerspiegelen. In een snel veranderende maatschappij veranderen trends veel sneller dan een paar decennia geleden. Als een kmo een trend mist, moet het vaak zijn nederlaag toegeven aan de concurrentie. Bovendien bestaan bedrijven die niet bestaan op het internet gewoon niet voor potentiële klanten.
Het is bijna onmogelijk om op de traditionele manier het nodige bereik te bereiken. Iedereen die tegenwoordig een product koopt of een dienst boekt, zoekt ernaar via Google, sociale media of internetfora. De gouden gids of lokale zoekopdrachten behoren tot het verleden.
Zodra een bedrijf afhankelijk is van klanten, loont digitalisering, ongeacht de grootte van het bedrijf. "Big data" is de sleutel tot succes in de toekomst; als je je doelgroep kent en analyseert, kun je je aanbod veel beter op maat maken. Als je in de winkel winkelt, is het bijna onmogelijk om de behoeften van individuele mensen te leren kennen en daarop in te spelen.
Virtuele winkels worden digitaal geregistreerd en zijn daarom beschikbaar als data. Met de komst van kunstmatige intelligentie wordt het voor digitale bedrijven in de toekomst nog eenvoudiger om klantgedrag vast te leggen en de doelgroep precies aan te spreken. Tevreden klanten kunnen de omzet voor elk bedrijf verhogen. Als je weet wat de consument van het bedrijf verwacht, kun je toekomstgerichte zakelijke beslissingen nemen.
Real-time tracking stelt digitale bedrijven in staat om te observeren hoe veranderingen door klanten worden ontvangen en welke impact ze hebben. In de toekomst kan AI helpen om afnemende interesse of opvallend gedrag automatisch te detecteren en waarschuwingen af te geven. Op deze manier kunnen verkoopdalingen als gevolg van ongewenste veranderingen van tevoren worden voorspeld, wat enorme voordelen oplevert voor het bedrijf.
Aanvankelijk waren het vooral de grote en internationale bedrijven die hun diensten digitaal aanboden. Vandaag zijn KMO's meer dan ooit in trek en moeten ze uit de analoge hoek komen. Wie zijn zichtbaarheid niet wil verliezen ten voordele van internationale concurrenten, heeft niet langer een keuze. Het is belangrijk om de veranderingen geleidelijk en efficiënt door te voeren.
Er zijn nog steeds werknemers die bang zijn voor digitalisering of er geen kennis van hebben. Training en bijscholing zijn essentieel om het hele team bewust te maken van de veranderingen. Op de lange termijn is digitalisering niet alleen noodzakelijk vanuit het oogpunt van de klant, maar ook vanuit het oogpunt van de werknemer.
Nieuwe sollicitanten richten zich op bedrijven die duurzaamheid in de praktijk brengen en digitaal verbonden zijn. Degenen die de vinger niet aan de pols houden, zullen te maken krijgen met zaken als dalende verkoopcijfers en een tekort aan geschoolde arbeidskrachten.
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android