Veertig jaar geleden wordt het grootste park van Nederland officieel geopend en wijzigt in naam van het Eurostrand naar Sporthuis Centrum en uiteindelijk Center Parcs De Kempervennen. Als bungalowpark groeit het complex in veertig jaar uit tot compleet vakantiepark. Alle reden om de maatschappelijke verantwoordelijkheid een extra push te geven.
Op een zonnige woensdagmiddag staat General Manager Kees Luijbregts al te zwaaien bij een nostalgisch bruggetje, kort bij zijn kantoor, naast de Market Dome. Alsof het al hoogseizoen is, scharrelen kinderen rond met een fietsje, lopen opa en oma gezapig over de paden en loopt een moeder met jonge baby in een draagzak richting de waterplas. Kees groet de mensen vriendelijk en eenmaal binnen in zijn kantoor haalt hij eerst koffie, uiteraard in een groene beker met logo van Center Parcs.
Ook Marie-Thérèse Maas is present en is, naar later blijkt, een heuse ambassadeur van De Kempervennen en tegelijkertijd organisator van dit interview. “Ikzelf ben geboren en getogen in Valkenswaard. Mijn vader heette ook Kees. Mijn ouders hadden een Volkswagen-Audi-bedrijf op de Geenhovensedreef. Dus ik ken De Kempervennen van vroeger, hè, van de tijd van het Eurostrand. Daar ging ik met mijn opa Cor naar toe.” Veertig jaar geleden wordt het Eurostrand overgenomen door Sporthuis Centrum, wat uiteindelijk Center Parcs De Kempervennen wordt. “In die veertig jaar is er heel veel gebeurd; veel bijgebouwd, vernieuwd en subtropisch zwemparadijs aangelegd. Nu zijn we voor een miljoenen euro bezig met een Outdoor Activity Centre. Dus we blijven in beweging.”
Vroeger was de strategie: als je bij ons binnen bent doen we de poort achter je dicht en blijf je gedurende het gele verblijf binnen. Kees: “Dat is veranderd. We hebben een nieuwe aandeelhouder en een nieuwe directie en willen we -naast dat we het goed willen blijven doen voor onze gasten- het ook goed gaan doen voor de regio.” Het lokaal en regionaal toerisme op rijdafstand wil men meer en meer gaan promoten. Dat gebeurt door meer en meer goederen en diensten lokaal in te kopen. “Er is zoveel te doen hier in de buurt. Zo hebben we bij de entree een Kempen Boetiek met producten die niet alleen een product zijn maar waarbij ook een activiteit hoort, bijvoorbeeld met een fietstocht, of een excursie bij een bedrijf.
Vanuit maatschappelijk ondernemen richt De Kempervennen zich nadrukkelijk op de drie pijlers gasten, medewerkers en regio. Vanwege het 40-jarig bestaan is extra geld besteed aan de Stichting Leergeld. Bovendien zijn extra activiteiten uitgezet voor alle drie de pijlers. “We hebben veertig boeketten bloemen bezorgd bij het Aquinohuis in Bergeijk, veertig procent korting gegeven op het zwembad en een veertigjarig-personeelsfeest in 1983-stijl.” Dan haalt Kees een schitterende poster uit een koker met daarop veertig tips uit de regio, waaronder een bezoek aan de Molenmarkt in Borkel, het Nederlands Steendrukmuseum, kanoën, weekmarkt Valkenswaard, de militaire begraafplaats, de Achelse Kluis enzovoort. “Iedereen kan op eigen initiatief die tips ondernemen. Het gaat daarbij absoluut niet om De Kempervennen maar om de gast in de regio.” Binnenkort worden deze posters opgehangen in het park. Er wordt ook medewerking verleend aan Reis Met Je hart, voor gezinnen die zich geen vakantie kunnen veroorloven. “In totaal veertig gezinnen zijn daarvoor uitgenodigd. Wijzelf hebben een avond gekookt voor vijf jubilarissen die veertig jaar in dienst waren.”
Verschillende keren drukt de General Manager op het hart dat dit interview niet mag gaan over dat geweldige vakantiepark. “Eigenlijk wil ik dit helemaal niet in de krant, maar ’t is dat jullie erom vroegen. En ik ben blij met Marie-Thérèse, ik heb haar nodig, want zij heeft een gigantisch netwerk en die kent ook heel veel mensen die het hard nodig hebben. Ze is een ware ambassadeur op dat gebied, want het gaat hier om mensen die meestal niet vooraan staan. Bovendien gaat zij voor lokaal toerisme.” Hij vervolgt: “Het allermooiste is de dankbaarheid van die gezinnen die verwend worden. Hij neemt een brief bij de hand van een inwoner van Valkenswaard die zo ontzettend blij is een dagje te zijn getrakteerd, samen met een groep mensen met een afstand tot vakantie. “En we blijven dat doen, want het is onderdeel van onze strategie geworden.”
Het sociale hart van De Kempervennen blijft kloppen. “Vanmorgen belde nog iemand voor een vrijwilligersdag voor een bepaalde doelgroep. Daar werken we gewoon aan mee. We deden een project met KempenPlus en met de A2-gemeenten om statushouders als medewerkers op te nemen. Je merkt dat voor ons diversiteit en inclusiviteit heel belangrijk is geworden. We willen helpen waar we kunnen, dat doen we graag, maar willen geen Sinterklaas spelen. Let wel: ik wil er niet de credits voor hebben. Uitbrengen van bijvoorbeeld die veertig tips is voor ons veel belangrijker dan de pr-waarde voor een krantenartikel. Ik wil er niet mee in de krant, maar we voelen dat we dat sociale werk belangrijk vinden om te doen. Kijk, het zwembad is tóch open, maar hoe mooi is het om mensen die het nodig hebben uit te kunnen nodigen voor een gratis bezoek aan onze Aqua Mundo.”
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android