Afgelopen donderdag organiseerde basisschool 't Smelleken in Valkenswaard een officiële opening vanwege het nieuwe schoolplein en de nieuwbouwlokalen waarvan inmiddels al dankbaar gebruik wordt gemaakt. Tevens is de komst van de vijfhonderdste leerling gevierd.
Het feestprogramma is voor de kinderen tot het allerlaatste moment geheim. Geen wonder dat iedereen zich op de vroege ochtend verbaasd afvraagt waarom het schoolhek is versierd met ballonnen en slingers. Dan blijkt binnen al gauw dat het personeel meerdere hoogtepunten in petto heeft voor de jeugd. Voor de groepen 1 en 2 komt er een artiest die onder andere met ballonnen werkt, bekend van de tv-familieshow Blow-Up.
Voor de overige groepen is vanuit het dorpje Langeboom een valkenier onderweg voor een show. ’s Middags is er een officieel moment voor een bescheiden gezelschap, waarbij de leerlingenraad namens alle groepen present is. Er zijn bovendien genodigden waaronder de wethouder mevr. Theus, de betrokken medewerker van de gemeente, de bestuurder van scholenkoepel RBOB mevr. Van Erp en MR-leden. Na het officiële moment zal de leerlingenraad de gasten een rondleiding geven in de nieuwbouw en over het plein.
Buiten is het lekker fris en het najaarszonnetje schijnt. Schooldirecteur Mariëlle Koppens is in de meeste klaslokalen te zien met een toespraakje via het digitale schoolbord, waarin ze kenbaar maakt dat het vandaag feest is. Intussen worden op de speelplaats zo’n honderd krukjes klaargezet voor de vogelshow voor de eerste groep kinderen. Zodra ze aan komen lopen, zien ze in de zandbak vijf vogels op een houtblok zitten: een buizerd, een kerkuil, een Europese en een Afrikaanse oehoe en er is ook een kapgier.
Valkenier Wessel: “Wij zijn een groot valkeniersbedrijf en geven shows, maar doen ook aan faunaoverlastbestrijding enzovoort.” Jammer genoeg is er geen smelleken bij, ondanks dat deze vogel ook tot de valkenfamilie behoort. “Ik hoop dat de valkenier wel over het smelleken vertelt”, zo klinkt het bij enkele leerkrachten.
Zodra de eerste groepen buiten hun plekje gevonden hebben, heet de directeur iedereen welkom en vertelt Wessel gelukkig allereerst over het smelleken. “Dat is ook een valkje, dat voornamelijk bij zee leeft.” Dan vertelt hij over de snelheid van 300 kilometer per uur waarmee de vogel kan vliegen en zet vervolgens een kerkuil op zijn handschoen. De leerlingen zijn zeer enthousiast en verwonderd. Wessel laat even later de uil een stukje vliegen.
Tot schrik van iedereen verdwijnt het dier op het dak en vervolgens op de galerij van de naastgelegen appartementen. Na tien minuten komt de roofvogel toch eindelijk weer terug op de handschoen. Ook de tweede vogel, een grote oehoe, komt op de valkeniershandschoen. Deze zweeft enkele ogenblikken later laag over de hoofden van de schoolkinderen. Intussen vertelt de valkenier over het geluidloos vliegen, een scherp gehoor, riempjes aan de poot en over een prooi vangen met gesloten ogen.
Intussen vindt in de kleutergroep het optreden van de ballonartiest plaats. Uit een zakje tovert hij allerlei attributen, tot zelf een muis toe. De kinderen hebben veel lol en lachen als er plots een hagedis voor de dag komt, die ze mogen aaien. “Hij is niet echt, hoor”, zegt de entertainer, maar sommige kinderen vinden het toch wel wat eng. Handig worden vervolgens ballonnen omgetoverd tot een hond. Daarna pakt de artiest een kleurboek.
Aanvankelijk is het helemaal leeg, maar na wat gezamenlijk ingestudeerde toverspreuken staat het plots vol met kleurplaten en nog even later zijn de kleurplaten allemaal ingekleurd. Verbazing alom. Eerst zijn de kleuters geconcentreerd en muisstil, dan weer schreeuwen ze het uit van plezier als de artiest veel geld tevoorschijn wil toveren. “Geef maar een applaus voor jezelf.” De interactie met de kleintjes is fantastisch.
Na de lunch presenteert de school koffie en een speciaal voor deze dag gemaakt gebakje met het getal 500 en het schoolgebouw op de achtergrond. De directeur heet de aanwezigen welkom, waaronder enkele ouders die zich vaker inzetten, en ze vertelt dat op dit moment de leerlingen elk een vogeltje maken en dat die straks samen als een soort Escher-werkstuk ergens in het gebouw een plek zullen krijgen.
“Vanaf mei maken we al dankbaar gebruik van de nieuwbouw, want we zaten tot die tijd figuurlijk gesproken gestapeld en we hingen met de benen buiten. Er werd een bouwplaats ingericht, een noodvoorziening geplaatst en na een interne verhuizing kon er worden gestart”, aldus de directeur. “Het was een fijne samenwerking met Treetops Advies, de gemeente en de aannemers, want het is best een uitdaging om te verbouwen in een school. Want ondertussen willen de kinderen gewoon les kunnen volgen. Een stille bouw is eigenlijk onmogelijk, maar het is fantastische gegaan.”
Wethouder Mieke Theus houdt de aanwezigen vóór dat de omgeving waarin kinderen werken het verschil kan maken. “Natuurlijk vooral ook door de mensen die in die omgeving zijn, maar ook hoe die omgeving er uitziet. Ik denk dat jullie het als kinderen nú al merken dat je het veel fijner vindt”, aldus de wethouder, die zich herinnert dat de leerlingenraad haar destijds een brief stuurt met een noodroep dat het zó niet langer kon. “Jullie gaven toen een rondleiding en ik zag zelf ook dat het echt niet langer zo kon.”
Ze is blij met de vier nieuwe lokalen en ook dat de baby’s hier een plek gekregen hebben, zodat kinderen van 0 tot 12 in een omgeving met elkaar kunnen opgroeien waar ze samen van elkaar kunnen leren. “Ook de verkeerssituatie hebben we samen met jullie beter ingericht. Proficiat met de vijfhonderdste leerling, en we concluderen dat ’t Smelleke klaar is voor de toekomst.” Na het applaus leiden de leden van de leerlingenraad de genodigden rond door het gebouw en over de speelplaats.
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android