Luister
Live
17 oktober 2022 - 05:58
Deel dit artikel:

Batterijen van VDL-bussen krijgen bij tweede leven in ‘project Anubis’

Intensief gebruikte batterijen, afkomstig uit elektrische bussen van VDL Bus & Coach, krijgen een tweede leven in het ‘project Anubis’. Dit initiatief van energiebedrijf RWE en VDL Bus & Coach uit Valkenswaard draait om het duurzaam en circulair gebruik van grondstoffen. In dit geval busbatterijen, in een centraal opslagsysteem in Moerdijk.

valkenswaard24
  / Stijn van Mierlo
  • Beeld - VDL Bus & Coach

De transportsector verandert de komende jaren in hoog tempo van sterk fossiel afhankelijk naar elektrisch. Ervan uitgaande dat na 2030 alle bussen en steeds meer auto’s en vrachtwagens in Nederland op elektriciteit rijden, komt jaarlijks meer dan 150.000 ton aan batterijen beschikbaar voor recycling. Deze worden momenteel als afval aangemerkt en veelal naar recyclingbedrijven in het buitenland gebracht.

Duurzaamheidsstrategie

“In het Anubis-project maken we in eerste instantie gebruik van de batterijen afkomstig uit 43 elektrische VDL-bussen van Transdev die sinds 2016 in Eindhoven rijden”, legt Paul van Vuuren, CEO van VDL Bus & Coach, uit. “Deze voertuigen krijgen momenteel een nieuw en groter batterijpakket, maar de gebruikte batterijen hebben nog voldoende capaciteit om te worden gebruikt in stationaire toepassingen. In Europa zijn wij een van de voorlopers op het gebied van elektrisch openbaar vervoer. Het bieden van een duurzame circulaire oplossing voor onze batterijen past in onze strategie. De toepassing hiervan vraagt echter nog veel nieuwe kennis en ontwikkeling. Samen met RWE gaan wij daarom in ‘project Anubis’ veel data verzamelen, zodat we nog meer kunnen bijdragen aan het verder verduurzamen van onze maatschappij.”

Eerste grote stappen in Eindhoven

Bart Kraayvanger, Manager ZE en Facility Support Transdev Nederland: “In 2016 hebben we, samen met VDL, in Eindhoven de eerste grote stappen gezet op het gebied van zero emissie busvervoer in Nederland. Een sterk staaltje pionieren, waar we veel belangrijke lessen uit hebben getrokken. Nu zijn we opnieuw betrokken bij deze vooruitstrevende en grootschalige ontwikkelingen op het gebied van hergebruik van bus-batterijen.”

Duitsland, VK en VS

De 43 batterijen uit de elektrische VDL-bussen, met een totale opslagcapaciteit van 7.5 megawatt, worden in de RWE-energiecentrale in Moerdijk gekoppeld tot één batterij. RWE werkt ook aan batterijprojecten in Duitsland, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het is RWE’s ambitie om de capaciteit de komende jaren te laten groeien naar 3 gigawatt.

Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:

Reageren

Ga terug