Luister
muziek
09 Juli 2024 11:29
Deel dit artikel:

Museumvoorzitter Kees Streng hanteert unieke overlegmethode: 'Het wordt een professionele film'

De rol van Kees Streng is essentieel bij het onderzoeken welke richting het Valkerij en Sigaren Museum in de toekomst in moet slaan. Hij neemt iedereen mee om het museum klaar te stomen voor de komende decennia.

valkenswaard24
  / Evert Meijs
  • Beeld - Evert Meijs
Advertentie

“Ik zie dat de gemeente heel veel doet om het toerisme verder uit te bouwen. Maar niet alleen toerisme, ook wordt gekozen voor cultuur. Wat denk je van De Hofnar, de diverse muziekverenigingen, koren, schilderclubs, de Gilden, Handelse Processie, de musea, het Bloemencorso, carnaval en nog veel meer? Allemaal prachtige zaken die ons dorp aantrekkelijk maken. Maar hierbij wil ik wel een kanttekening maken”

Wat de Unesco-items betreft is ander gedrag nodig van het gemeentebestuur. Wij worden eraan gehouden onze onderwerpen te conserveren, te tonen en uit te dragen. Daarvoor kunnen het College van B & W en de Gemeenteraad een grote ondersteunende factor zijn.

Kees bezoekt regelmatig musea met de blik van: wat kunnen we hiervan meenemen, hiervan leren? “Ik haal dat niet in het Rijksmuseum of bij Boymans van Beuningen, maar bijvoorbeeld bij het Kempenmuseum in Eersel of bij het Museum Heerenveen. Wat denk je van het Planetarium van Eise Eisinga? Dat kan hier vier keer in, maar ontvangt wel 70.000 gasten per jaar.

En dat dorp Franeker heeft slechts 13.000 inwoners. Wij moeten echte stappen vooruit maken, hand in hand met het gemeentebestuur. Unesco biedt grote kansen aan de valkerij en het corso, maar Unesco verwacht ook veel van ons. En daar moet de gemeente Valkenswaard zijn rol pakken. Met de benoeming van Vincent van Herk heeft de gemeente een goede, eerste stap gezet. Vincent adviseert de gemeente over de stappen richting valkerij en corsocultuur in het licht van Unesco. En dat loopt goed.”

Faro-aanpak

Dan komt de voorzitter op de proppen met een opmerkelijke werkwijze om naar de toekomst te kunnen gaan kijken. Tijdens de Unesco-besprekingen komt er een bericht dat in de Portugese stad Faro door diverse Europese landen is gewerkt aan een soort organisatorische kunstagenda. “Die agenda geeft aan wat je moet doen om een museum in te richten of een nieuw beleidsplan op te zetten. Die Faro-agenda geeft op een totaal andere manier houvast aan de aanpak.” Kees kijkt terug en zegt dat het gebruikelijk was om met ’n paar mensen van het bestuur een beleidsplan te maken, waar je dan mee aan het werk gaat. “De Faro-agenda zegt dat je dat juist niet moet doen, maar dat je het van alle kanten die je kunt bedenken, moet benaderen.” Hij neemt het Valkerij en Sigarenmakerij Museum als voorbeeld en noemt de kijk erop van het bestuur, de vrijwilligers, de beleidsdenkers van de gemeente, de heemkundekring, de valkeniersorganisaties, touroperators, de vakantieparken, de bezoekers (volwassenen en kinderen) en dergelijke.

Deze belangrijke betrokkenen worden 'dragende gemeenschappen' genoemd. “Je kunt zelfs - en dat is het nieuwe - de onderdelen van je collectie een stem geven”, aldus Kees. “Dus, wat is het belang van de valk om hier in het museum een hoofdrol te spelen? Of wat vindt het konijn ervan? En dat geldt ook voor de sigarenproducent, of de tabak zelf.

Als je goed naar iedere stem luistert, krijg je heel veel belangen te zien waaruit zal blijken hoe je je museum kunt inrichten. Dat geeft een breedte aan de inrichting van een museum die je met drieën nooit zult krijgen.”

De onderdelen van de collectie en de Dragende gemeenschappen gaan in gesprek over hun eigen rol in het museum. Daarna overleggen de woordvoerders van deze Dragende gemeenschappen met elkaar onder de titel van het 'Parlement der Dingen'. Dit zal moeten uitkomen bij een beschrijving van de toekomstige elementen van het museum.

Met dit Faro-model is Kees in Valkenswaard aan de slag en het werd van harte ondersteund door de staatssecretaris van Cultuur die gezegd heeft voor 2024, 2025 en 2026 totaal zes miljoen euro beschikbaar te stellen. “Wij hebben met medewerking van Gerard Rooijakkers een plan van aanpak ingediend en een subsidieaanvraag ingediend. Die is goedgekeurd en we ontvangen hiermee een bedrag van 85.000 euro.” Deze subsidie wordt deels gebruikt voor een promotiefilm waarin duidelijk uiteen wordt gezet hoe het Faro-model gestalte krijgt in Valkenswaard. Wij zijn de eerste die dit systeem toepassen en er wordt al gesproken over het Valkenswaardse model.

De titel van het project luidt: Schurend Erfgoed, vanwege de valkerij en de sigaren, die allebei schuren, anno 2024.

Tenslotte wordt door de bestuursvoorzitter herhaald dat hij zo enorm blij is met de vrijwilligers die zich dagelijks inzetten voor het museum. “Dat is een cadeautje, hoor. Het zijn bijna allemaal gepensioneerden. Terwijl in Nederland vaak wordt gesproken over lastig volk, zijn wij gezegend met sublieme mensen. Graag wil ik tenslotte aangeven dat we nog steeds op zoek zijn naar nieuwe vrijwilligers.”

Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android

Deel dit artikel:
Advertentie



Ga terug
Advertentie
Advertentie