Het voltallige stichtingsbestuur van multifunctioneel centrum (MFC) De Borgh in Budel treedt af. De drie leden van het bestuur hebben hiertoe besloten na een ‘grondige en voor hen persoonlijk ook moeilijke afweging’. Ze zien zich hiertoe genoodzaakt omdat de langslepende gesprekken met de gemeente Cranendonck om tot een oplossing te komen voor een gezonde exploitatie van De Borgh nog steeds niet tot een oplossing hebben geleid.
Het stichtingsbestuur zegt zich te realiseren dat het besluit om af te treden tot onrust kan leiden bij medewerkers, vrijwilligers, gebruikers en leveranciers. Het bestuur bestaat uit Leo van den Langenberg, Geert Thielen en Ton van de Laar (voorzitter).
De Borgh heeft een betalingsachterstand bij de gemeente Cranendonck waarvoor geen oplossing wordt gevonden. Die betalingsachterstand loopt jaarlijks op en het bestuur is van mening hiervoor niet langer de verantwoordelijkheid te kunnen en willen dragen. Het bestuur benadrukt dat De Borgh vooralsnog aan al haar overige betalingsverplichtingen kan voldoen, dat de continuïteit van De Borgh vooralsnog niet in het geding is en dat de geplande activiteiten van huurders en verenigingen gewoon kunnen doorgaan. De geplande theatervoorstellingen vanaf september kunnen waarschijnlijk niet meer doorgaan.
Het bestuur van Stichting De Borgh blijft aan tot 1 augustus en zal tot die tijd de lopende zaken blijven behartigen. De komende periode zal er overleg plaatsvinden met de Raad van Advies. Dit zijn de verenigingen en stichtingen die gebruikmaken van De Borgh. Het doel van deze gesprekken is om tot een nieuw stichtingsbestuur te komen waarbij het huidige bestuur zorg zal dragen voor een zorgvuldige overdracht van werkzaamheden.
Het stichtingsbestuur is sinds 2021 in overleg met de gemeente Cranendonck om tot een toekomstbestendige, gezonde exploitatie van het centrum te komen. Aanleiding vormt de betalingsachterstand, die per 31 december 2023 is opgelopen tot 193.000 euro. Die achterstand is door de stichting opgebouwd bij de gemeente Cranendonck, die eigenaar en verhuurder is van het gebouw.
Het jaarlijkse exploitatietekort is met name het gevolg van vier oorzaken:
In een persbericht zegt De Borgh: “Die lening was noodzakelijk omdat de bouwkosten ten tijde van de nieuwbouw niet meer in de begroting van de gemeente pasten en de gemeente vasthield aan het oorspronkelijke budget van 5,9 miljoen euro. Daardoor moest de stichting zaken die normaal gesproken voor de verhuurder zijn (zoals bar, tribune, licht en geluid) én die in de oorspronkelijke begroting zaten, zelf financieren. Daarnaast heeft de gemeente Cranendonck zonder verdere uitleg onlangs aan De Borgh gemeld een reeds voor 2024 toegezegde cultuursubsidie (die vanuit de Rijksoverheid wordt gefinancierd) fors te verlagen.”
De stichting zegt dat ze de gemeente met jaar- en kwartaalrapportages steeds op de hoogte hebben gehouden van de situatie. “De stichting heeft herhaaldelijk bij de gemeente Cranendonck aangedrongen op constructief overleg om tot een structurele oplossing te komen. Dat heeft niet tot het gewenste resultaat geleid”, aldus De Borgh.
De gemeente heeft in 2022 een extern bureau opdracht gegeven om de exploitatie van De Borgh te onderzoeken. De onderzoekers stellen in hun rapport dat het financiële en organisatierisico door grote inspanningen van het bestuur, medewerkers en vrijwilligers tot een minimum beperkt konden blijven. Zo was de omzet in het afgelopen jaar ruim 60 procent hoger dan in de oorspronkelijke begroting van 2018.
In haar rapport stelt het onderzoeksbureau dat de theaterzaal van De Borgh relatief groot is voor een gemeente als Cranendonck. “De gemeente heeft aangedrongen op het beëindigen van de theatervoorstellingen van de Borgh omdat ze dacht dat die verliesgevend zouden zijn. Dat zou betekenen dat alle theatervoorstellingen voor het komende seizoen zouden moeten worden geannuleerd. Inmiddels hebben we als De Borgh cijfers aan de gemeente Cranendonck overlegd waaruit blijkt dat de voorstellingen in de theaterzaal in 2023 winst opleverden die positief bijdraagt aan het financiële resultaat van heel De Borgh”, meldt het multifunctionele centrum.
“Verder is het zo dat De Borgh de grond en gebouwen met een waarde van enkele miljoenen euro’s zoals geëist door de gemeente destijds voor 1 euro heeft overgedragen aan de gemeente Cranendonck.”
In het genoemde rapport stellen de onderzoekers verder dat de gemeente in overleg met De Borgh moet treden en doen ze vier concrete aanbevelingen: laat De Borgh een strategisch beleidsplan maken (dat is volgens De Borgh inmiddels gebeurd), zorg voor een herijking van de oorspronkelijke samenwerking en afspraken, verleen extra financiering om het financiële exploitatietekort te dekken en zorg voor verdere verduurzaming van het gebouw. De Borgh: “De gemeente Cranendonck heeft tot nu toe niets met die aanbevelingen gedaan.”
Multifunctioneel Centrum De Borgh biedt een thuisbasis aan diverse verenigingen en er is een breed scala aan artiesten dat optreedt in het theater. Het centrum beschikt over vergaderzalen, een sportzaal, theater en multifunctionele foyer. De Borgh is de thuisbasis van zeventien vaste huurders, met name verenigingen en organisaties uit de gemeente Cranendonck. Van de bibliotheek tot Buurtzorg, van Cordaad Welzijn tot de bloedafname. Maar ook Harmonie EMM, Handboogvereniging De Grensjagers, Tafeltennisvereniging Budilia en de Seniorenvereniging met meer dan 700 leden. Daarnaast kent het theater een gevarieerd en uitgebreid programma dat veel bezoekers trekt. De Borgh heeft drie medewerkers (drie FTE) in dienst en kan rekenen op dertig vrijwilligers. In 2023 telde De Borgh 100.000 bezoeken.
Download de gratis app van Valkenswaard24 en mis niets → Apple | Android